“PİAGET’NİN AHLAKİ
GELİŞİM EVRELERİNİ TESPİT ETMEYE YÖNELİK HAZIRLADIĞI HİKÂYELER” İLE 6-13 YAŞ
ARASINDA ÇOCUKLARDA AHLAKİ GELİŞİM TESPİT ÇALIŞMASI
( Ahlak Psikolojisi Final Ders
Ödevi)
1 ) - Erkek –
9 Yaşında – 3. Sınıf
Hikâye 1
1- “Ali, odasında iken annesi onu yemeğe çağırır, fakat Ali
annesinin çağırdığı odadan içeri girerken kapının arkasındaki sandalyede içinde
on beş bardak bulunan tepsiyi devirir ve bardaklar kırılır.”
2- “Mehmet, annesi evde yokken kavanozdan şeker almak ister ve rafa uzanır ancak kavanozu yere düşürür ve kırılır”.
2- “Mehmet, annesi evde yokken kavanozdan şeker almak ister ve rafa uzanır ancak kavanozu yere düşürür ve kırılır”.
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir ceza verilmeli?
1
- Ali suçludur çünkü 15 tane bardak
kırıyor.
Mehmet’e
normal, Ali’ye fazla ceza verilmeli.
Ali
den bardakların parasını alalım; Mehmet’ten hem şekerin’ hem de şekerliğin parasını
alalım.
Henüz Dışa bağımlı dönemi
yaşamaktadır, olaylarda niyeti görememekte sadece sonuca göre
değerlendirmektedir. Ceza değerlendirmesini ise sadece maddi olgulara göre
vermiştir.
Hikâye 2
1- “Emre isminde küçük bir çocuk, babasının masasının üzerinde
unuttuğu dolma kalemi ile oynamaya başlar. O sırada da masa örtüsünü küçük bir
damla mürekkeple lekeler.”
2- “Can isminde başka bir çocuk, babasının masanın üzerinde bıraktığı dolma kalemin bittiğini görür. Babasına yardımcı olmak için kaleme mürekkep doldurmak isterken, mürekkep şişesine eli çarpar, masa örtüsü üzerinde kocaman bir leke oluşur.”
2- “Can isminde başka bir çocuk, babasının masanın üzerinde bıraktığı dolma kalemin bittiğini görür. Babasına yardımcı olmak için kaleme mürekkep doldurmak isterken, mürekkep şişesine eli çarpar, masa örtüsü üzerinde kocaman bir leke oluşur.”
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir ceza verilmeli?
2
- Emre yaramazdır, çünkü kalemle izinsiz
oynamıştır.
Can
da yaramazlık yapmıştır ama babasına yardım etmek istiyor.
Can’a
da Emre’ye de ceza verilmelidir.
Can’ın
cezası döktüğü mürekkepleri temizlemesi;
Emre
den ise döktüğü mürekkeplerin parasını isteyelim.
Burada niyet görülmüş
ve ona göre özerk dönem yaklaştığının ilk işaretleri sezilmiştir. Cezalar ise
orantılıdır.
Hikâye
3
1- “Ali çok fakir ve küçük olan bir arkadaşı ile karşılaşır. Bu arkadaşı ona evde yiyecek bir şey olmadığı için o gün hiçbir şey yemediğini söyler. Sonra Ali bir fırına girer, parası yoktur ve fırıncının arkasını dönmesini bekler, bir ekmek çalarak kaçar. Ekmeği arkadaşına verir.”
1- “Ali çok fakir ve küçük olan bir arkadaşı ile karşılaşır. Bu arkadaşı ona evde yiyecek bir şey olmadığı için o gün hiçbir şey yemediğini söyler. Sonra Ali bir fırına girer, parası yoktur ve fırıncının arkasını dönmesini bekler, bir ekmek çalarak kaçar. Ekmeği arkadaşına verir.”
2- “Ayşe dükkâna girer, tezgâhın üzerinde
çok güzel bir kurdele görür ve kurdelenin elbisesinin üzerinde çok güzel duracağını
düşünür. Böylece dükkân sahibesi arkasını dönünce onu alarak kaçar.
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir
ceza verilmeli?
3
- Ayşe daha suçludur çünkü kendini
beğendirmek için hırsızlık yapıyor.
Ali
de suçludur ama o arkadaşına yardım etmek için hırsızlık yapıyor.
Ali’ye
biraz kızalım; Ayşe’ye çok kızalım ve 5 tane kurdele parası isteyelim.
Burada da niyet görülmüş ve ona
göre ceza muamelesi verilmesi istenmiştir. Burada bağımlı dönemden çıkılmaya
başlandığının işaretleri daha somuttur.
Genel
Değerlendirme:
Bağımlı dönemden genel itibariyle
çıkmaya başlanmıştır. Ama henüz bu devre tam olarak atlatılamamıştır. Özerk
dönem’in ilk safhalarında bulunmaktadır. Cezalar ise olaylar ile orantılı ve
bağım dönem ile özerk dönem arasındaki çocukların algılayışlarına göre
verilmesi muhtemelen cezalardandır.
2 ) - Erkek – 10 Yaşında – 4. Sınıf
Hikâye 1
1- “Ali, odasında iken annesi onu yemeğe çağırır, fakat Ali
annesinin çağırdığı odadan içeri girerken kapının arkasındaki sandalyede içinde
on beş bardak bulunan tepsiyi devirir ve bardaklar kırılır.”
2- “Mehmet, annesi evde yokken kavanozdan şeker almak ister ve rafa uzanır ancak kavanozu yere düşürür ve kırılır”.
2- “Mehmet, annesi evde yokken kavanozdan şeker almak ister ve rafa uzanır ancak kavanozu yere düşürür ve kırılır”.
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir ceza verilmeli?
1
- Mehmet daha suçlu, Ali istemeden
yapmış, Mehmet ise yaramazlık yapmış.
Aliye
ceza yok; çünkü istemeden olmuş
Mehmet
ise bir müddet şeker yemesin
Burada niyet görülmüştür, verilen
cezalarda orantılı olmuş bağımlı dönemden özerk döneme geçişin izleri
bulunmaktadır.
Hikâye 2
1- “Emre isminde küçük bir çocuk, babasının masasının üzerinde
unuttuğu dolma kalemi ile oynamaya başlar. O sırada da masa örtüsünü küçük bir
damla mürekkeple lekeler.”
2- “Can isminde başka bir çocuk, babasının masanın üzerinde bıraktığı dolma kalemin bittiğini görür. Babasına yardımcı olmak için kaleme mürekkep doldurmak isterken, mürekkep şişesine eli çarpar, masa örtüsü üzerinde kocaman bir leke oluşur.”
2- “Can isminde başka bir çocuk, babasının masanın üzerinde bıraktığı dolma kalemin bittiğini görür. Babasına yardımcı olmak için kaleme mürekkep doldurmak isterken, mürekkep şişesine eli çarpar, masa örtüsü üzerinde kocaman bir leke oluşur.”
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir ceza verilmeli?
2
- Emre daha suçludur çünkü oyun oynarken
yaramazlık yapmıştır.
Can’a
ceza verilmez çünkü iyi niyetliydi.
Emre’ye
ise ceza verilmeli bir daha mürekkepli kalemlerle oynatılmamalı
Burada tekrar niyet görülmüştür,
verilen cezalarda orantılı olmuş bağımlı dönemde özerk dönem geçişin izleri
bulunmaktadır.
Hikâye
3
1- “Ali çok fakir ve küçük olan bir arkadaşı ile karşılaşır. Bu arkadaşı ona evde yiyecek bir şey olmadığı için o gün hiçbir şey yemediğini söyler. Sonra Ali bir fırına girer, parası yoktur ve fırıncının arkasını dönmesini bekler, bir ekmek çalarak kaçar. Ekmeği arkadaşına verir.”
1- “Ali çok fakir ve küçük olan bir arkadaşı ile karşılaşır. Bu arkadaşı ona evde yiyecek bir şey olmadığı için o gün hiçbir şey yemediğini söyler. Sonra Ali bir fırına girer, parası yoktur ve fırıncının arkasını dönmesini bekler, bir ekmek çalarak kaçar. Ekmeği arkadaşına verir.”
2- “Ayşe dükkâna girer, tezgâhın üzerinde
çok güzel bir kurdele görür ve kurdelenin elbisesinin üzerinde çok güzel
duracağını düşünür. Böylece dükkân sahibesi arkasını dönünce onu alarak kaçar.
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir
ceza verilmeli?
3
- Ali daha suçludur çünkü annesinden
para isteyebilirdi.
Ali’ye
ceza bir müddet evden dışarı çıkmama cezası verilmeli.
Ayşe’ye
ise ceza vermeye gerek yok.
Burada niyet çok fazla
görülememiştir, fakat verilen cezalarda orantılı olunmuştur. Bağımlı dönemin
henüz atlatılamadığı ama son dönemlerinde yaşadığı gözlemlenmiştir.
Genel
Değerlendirme:
Genel itibariyle olayların
çoğunda niyet sezinlenmiş ve buna göre bir muhakeme edilmiştir. Fakat yaş
itibariyle henüz bağımlı dönemi tam atlatılamadığı görülmekte fakat özerk dönem
çoktan geçmiştir. Kısa bir süre sonra tam anlamıyla özerk döneme geçebilecektir.
3 ) - Kız – 6 Yaşında – 1. Sınıf
Hikâye 1
1- “Ali, odasında iken annesi onu yemeğe çağırır, fakat Ali
annesinin çağırdığı odadan içeri girerken kapının arkasındaki sandalyede içinde
on beş bardak bulunan tepsiyi devirir ve bardaklar kırılır.”
2- “Mehmet, annesi evde yokken kavanozdan şeker almak ister ve rafa uzanır ancak kavanozu yere düşürür ve kırılır”.
2- “Mehmet, annesi evde yokken kavanozdan şeker almak ister ve rafa uzanır ancak kavanozu yere düşürür ve kırılır”.
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir ceza verilmeli?
1
- Ali daha çok suçlu çünkü 15 tane
bardak kırmış.
Her
ikisine de ceza verilsin; Ali yemek hazırlasın, Mehmet oyuncakları toplasın.
Burada niyet okuması yapılamamış
sadece sonuç odaklı bir cevap henüz bağıl dönemde olduğunu göstermektedir.
Verilen cezalarda da bu durum görülmektedir.
Hikâye 2
1- “Emre isminde küçük bir çocuk, babasının masasının üzerinde
unuttuğu dolma kalemi ile oynamaya başlar. O sırada da masa örtüsünü küçük bir
damla mürekkeple lekeler.”
2- “Can isminde başka bir çocuk, babasının masanın üzerinde bıraktığı dolma kalemin bittiğini görür. Babasına yardımcı olmak için kaleme mürekkep doldurmak isterken, mürekkep şişesine eli çarpar, masa örtüsü üzerinde kocaman bir leke oluşur.”
2- “Can isminde başka bir çocuk, babasının masanın üzerinde bıraktığı dolma kalemin bittiğini görür. Babasına yardımcı olmak için kaleme mürekkep doldurmak isterken, mürekkep şişesine eli çarpar, masa örtüsü üzerinde kocaman bir leke oluşur.”
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir ceza verilmeli?
2
- Can daha çok suçludur çünkü o
mürekkebin hepsini dökmüş
Her
ikisine de ceza verilsin.
Can
yemekleri tek başına mutfaktan sofra’ya getirsin, emre sadece ekmeği getirsin.
Burada niyet
okuması yapılamamış sadece sonuç odaklı bir cevap henüz bağıl dönemde olduğunu
göstermektedir.
Hikâye
3
1- “Ali çok fakir ve küçük olan bir arkadaşı ile karşılaşır. Bu arkadaşı ona evde yiyecek bir şey olmadığı için o gün hiçbir şey yemediğini söyler. Sonra Ali bir fırına girer, parası yoktur ve fırıncının arkasını dönmesini bekler, bir ekmek çalarak kaçar. Ekmeği arkadaşına verir.”
1- “Ali çok fakir ve küçük olan bir arkadaşı ile karşılaşır. Bu arkadaşı ona evde yiyecek bir şey olmadığı için o gün hiçbir şey yemediğini söyler. Sonra Ali bir fırına girer, parası yoktur ve fırıncının arkasını dönmesini bekler, bir ekmek çalarak kaçar. Ekmeği arkadaşına verir.”
2- “Ayşe dükkâna girer, tezgâhın üzerinde
çok güzel bir kurdele görür ve kurdelenin elbisesinin üzerinde çok güzel
duracağını düşünür. Böylece dükkân sahibesi arkasını dönünce onu alarak kaçar.
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir
ceza verilmeli?
3
- Ali daha çok suçlu çünkü parasını
vermeden çalmış,
Her
ikisine de ceza verilsin,
Ali
ayakta dikili dursun, Ayşe ise kolları açık ayakta daha çok beklesin.
Burada niyet okuması yapılamamış
sadece sonuç odaklı bir cevap henüz bağıl dönemde olduğunu göstermektedir.
Verilen cezada ise olayı tam olarak çözemediği için orantısız ceza verilmiştir.
Genel
Değerlendirme:
Henüz 6 yaşında olduğu için,
bağıl dönemden çıkması mümkün gözükmemektedir. Verilen ceza ve olay
değerlendirmelerinin hepsinde sonuçta ki maddi değerlendirmeler göz önünde
bulundurulmuştur. Yaş itibariyle de bu dönemden çıkması için daha uzun bir süre
mevcuttur. Piaget’in ahlaki kuramıyla orantılı bir sonuç alınmıştır.
4 ) - Erkek – 9 Yaşında - 3. Sınıf
Hikâye 1
1- “Ali, odasında iken annesi onu yemeğe çağırır, fakat Ali annesinin
çağırdığı odadan içeri girerken kapının arkasındaki sandalyede içinde on beş
bardak bulunan tepsiyi devirir ve bardaklar kırılır.”
2- “Mehmet, annesi evde yokken kavanozdan şeker almak ister ve rafa uzanır ancak kavanozu yere düşürür ve kırılır”.
2- “Mehmet, annesi evde yokken kavanozdan şeker almak ister ve rafa uzanır ancak kavanozu yere düşürür ve kırılır”.
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir ceza verilmeli?
1
- Mehmet daha suçludur; çünkü annesinden
izinsiz almak istemiştir.
Her
ikisine de ceza verilmeli,
Mehmet
1 ay boyunca sokağa çıkmama ve bilgisayar oynamama cezası verilsin,
Ali’ye
ise 1 gün boyunca sandalyede oturma cezası verilsin.
Burada niyet okuması yapılmıştır.
Fakat ceza kısmında ise orantısız ceza verilmesi nedeni ile bağıl dönemin
izleri mevcuttur.
Hikâye 2
1- “Emre isminde küçük bir çocuk, babasının masasının üzerinde
unuttuğu dolma kalemi ile oynamaya başlar. O sırada da masa örtüsünü küçük bir
damla mürekkeple lekeler.”
2- “Can isminde başka bir çocuk, babasının masanın üzerinde bıraktığı dolma kalemin bittiğini görür. Babasına yardımcı olmak için kaleme mürekkep doldurmak isterken, mürekkep şişesine eli çarpar, masa örtüsü üzerinde kocaman bir leke oluşur.”
2- “Can isminde başka bir çocuk, babasının masanın üzerinde bıraktığı dolma kalemin bittiğini görür. Babasına yardımcı olmak için kaleme mürekkep doldurmak isterken, mürekkep şişesine eli çarpar, masa örtüsü üzerinde kocaman bir leke oluşur.”
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir ceza verilmeli?
2
- Can daha suçludur çünkü o isi Can’ın
yapacağı bir iş değildi, babası o işi kendisi yapabilirdi.
Her
ikisine de ceza verilmeli,
Emre
1 saniye kolları havada dursun,
Can
ise 1 sat boyunca kolları havada dursun.
Burada niyet okuması yapılamamış,
sadece sonuçtaki maddi nesnelliğin büyük olanına göre değerlendirilmiştir.
Bağıl dönemde olduğunun izleri orantısız ceza verilmesinde de
gözlemlenmektedir.
Hikâye
3
1- “Ali çok fakir ve küçük olan bir arkadaşı ile karşılaşır. Bu arkadaşı ona evde yiyecek bir şey olmadığı için o gün hiçbir şey yemediğini söyler. Sonra Ali bir fırına girer, parası yoktur ve fırıncının arkasını dönmesini bekler, bir ekmek çalarak kaçar. Ekmeği arkadaşına verir.”
1- “Ali çok fakir ve küçük olan bir arkadaşı ile karşılaşır. Bu arkadaşı ona evde yiyecek bir şey olmadığı için o gün hiçbir şey yemediğini söyler. Sonra Ali bir fırına girer, parası yoktur ve fırıncının arkasını dönmesini bekler, bir ekmek çalarak kaçar. Ekmeği arkadaşına verir.”
2- “Ayşe dükkâna girer, tezgâhın üzerinde
çok güzel bir kurdele görür ve kurdelenin elbisesinin üzerinde çok güzel
duracağını düşünür. Böylece dükkân sahibesi arkasını dönünce onu alarak kaçar.
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir
ceza verilmeli?
3
- Ayşe daha suçlu; Ali yardım etmek
için, Ayşe ise kendisi için çalıyor.
Ali’ye
ceza verilmez, Ayşe ise 1 saat tek ayak üstünde beklesin.
Burada niyet okuması yapılmış ve
bu verilen cezalarla da desteklenmiştir. Bu cevaplar bağıl dönemden çıkılmasına
ve özerk döneme ramak kaldığını göstermektedir.
Genel
Değerlendirme:
Üç olayın ikisinde niyet okuması
yapabilen ve verdiği cezalarla da bunu destekleyen denek’imiz bir olayda ise
niyet okuması yapamadığı gibi sağlıklı ve orantılı bir ceza paylaşımı
yapamamıştır. Bu durum kendisinin bağıl dönemden yaş itibariyle son seviyelerine
geldiği ve özerk döneme büyük çoğunluk itibariyle geçtiğini göstermektedir. Ama
tam olarak özerk döneme geçebilmesi için bir müddet daha süreye ihtiyacı
olacaktır.
5 ) - Erkek - 12 Yaşında – 6. Sınıf
Hikâye 1
1- “Ali, odasında iken annesi onu yemeğe çağırır, fakat Ali
annesinin çağırdığı odadan içeri girerken kapının arkasındaki sandalyede içinde
on beş bardak bulunan tepsiyi devirir ve bardaklar kırılır.”
2- “Mehmet, annesi evde yokken kavanozdan şeker almak ister ve rafa uzanır ancak kavanozu yere düşürür ve kırılır”.
2- “Mehmet, annesi evde yokken kavanozdan şeker almak ister ve rafa uzanır ancak kavanozu yere düşürür ve kırılır”.
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir ceza verilmeli?
1
- Mehmet daha suçlu, çünkü Ali kazara
kırdı, Mehmet ise yaramazlık yaparken kırdı.
Ali’ye
ceza yok, Mehmet’i annesi dövsün.
Burada denek’imiz niyet okuması
yapmış bu durum onun özerk dönemde olduğunu göstermektedir. Fakat cezalarda ki
aşırı orantısızlık göze çarpmaktadır.
Hikâye 2
1- “Emre isminde küçük bir çocuk, babasının masasının üzerinde
unuttuğu dolma kalemi ile oynamaya başlar. O sırada da masa örtüsünü küçük bir
damla mürekkeple lekeler.”
2- “Can isminde başka bir çocuk, babasının masanın üzerinde bıraktığı dolma kalemin bittiğini görür. Babasına yardımcı olmak için kaleme mürekkep doldurmak isterken, mürekkep şişesine eli çarpar, masa örtüsü üzerinde kocaman bir leke oluşur.”
2- “Can isminde başka bir çocuk, babasının masanın üzerinde bıraktığı dolma kalemin bittiğini görür. Babasına yardımcı olmak için kaleme mürekkep doldurmak isterken, mürekkep şişesine eli çarpar, masa örtüsü üzerinde kocaman bir leke oluşur.”
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir ceza verilmeli?
2
- Emre daha suçlu, oyun oynarken
yapmıştır, Mehmet ise yarım etme istemiştir.
Emre’yi
annesi dövsün ve su işkencesi yapsın.
Burada denek’imiz niyet okuması
yapmış bu durum onun özerk dönemde olduğunu göstermektedir. Cezalarda ise aşırı
gitme gözlemlenmektedir.
Not: burada ki “su işkencesi”nin
ne olduğu sorulduğunda kurtlar vadisinde geçen bir işkence çeşidi olduğu
söylenmiştir.
Hikâye
3
1- “Ali çok fakir ve küçük olan bir arkadaşı ile karşılaşır. Bu arkadaşı ona evde yiyecek bir şey olmadığı için o gün hiçbir şey yemediğini söyler. Sonra Ali bir fırına girer, parası yoktur ve fırıncının arkasını dönmesini bekler, bir ekmek çalarak kaçar. Ekmeği arkadaşına verir.”
1- “Ali çok fakir ve küçük olan bir arkadaşı ile karşılaşır. Bu arkadaşı ona evde yiyecek bir şey olmadığı için o gün hiçbir şey yemediğini söyler. Sonra Ali bir fırına girer, parası yoktur ve fırıncının arkasını dönmesini bekler, bir ekmek çalarak kaçar. Ekmeği arkadaşına verir.”
2- “Ayşe dükkâna girer, tezgâhın üzerinde
çok güzel bir kurdele görür ve kurdelenin elbisesinin üzerinde çok güzel
duracağını düşünür. Böylece dükkân sahibesi arkasını dönünce onu alarak kaçar.
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir
ceza verilmeli?
3
- Ayşe daha suçludur. Ayşe kendini
düşünmüştür, Ali ise o arkadaşı için o işi yapmıştır.
Her
ikisine de ceza verilmeli,
Ali
fırıncının yanında 2 sene, Ayşe ise kurdeleyi çaldığı yerde 1 yıl çalışsın.
Burada denek’imiz diğer sorularda
olduğu gibi niyet okuması yapmış ve ona göre karar vermiştir. Bu durum onun
özerk döneme geçtiğinin bir kanıtıdır.
Genel
Değerlendirme:
12 yaşında ve Piaget’in kuramına
göre çoktan özerk döneme geçmesi gereken denek’imiz vermiş olduğu cevaplar ile bağıl
dönemi aşıp, özerk döneme geçtiğini göstermiştir. Yapılan işlerde suçlu suçsuz
ayırt edimi yapılmıştır. Fakat suç öznesi yüklenen bireylere verilen cezalarda
ise aşırı orantısızlık ve şiddet düzeyinin çok fazla olduğu göze çarpmaktadır.
Bu durum denek’imizin yetişmiş olduğu çevredeki etkileşimlerinden ve tv ile
fazla vakit geçirmesinden kaynaklanabilmektedir. Özelikle çok aşırıya giden cezalarda ki
değerlendirmelerine neden böyle yaptığı sorulduğunda, örnek vermiş olduğu tv
dizisi o yaştaki bir çocuğun rol model olabilecek bir dizi olmadığı gibi ahlaki
ve ruhsal gelişimine çok ters etki yapacak yönler barındırmaktadır. Cezalarda
ki diğer unsurlar ise kendisiyle etkileşim kurup ailesi ya da çevresinden
gördüğü olumsuz muameleler karşılığında kendisine verilen cezalara karşılık bir
karşıt yansıtma olarak görülebilir.
6 ) - Erkek – 8 Yaşında – 2. Sınıf
Hikâye 1
1- “Ali, odasında iken annesi onu yemeğe çağırır, fakat Ali
annesinin çağırdığı odadan içeri girerken kapının arkasındaki sandalyede içinde
on beş bardak bulunan tepsiyi devirir ve bardaklar kırılır.”
2- “Mehmet, annesi evde yokken kavanozdan şeker almak ister ve rafa uzanır ancak kavanozu yere düşürür ve kırılır”.
2- “Mehmet, annesi evde yokken kavanozdan şeker almak ister ve rafa uzanır ancak kavanozu yere düşürür ve kırılır”.
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir ceza verilmeli?
1
- Ali daha suçludur, çünkü 15 tane
bardak kırmıştır.
Her
iki çocuğa da ceza vermeyelim.
Niyet okumaması yapılamamış
sadece sonuç odaklı ve maddiyat unsuru daha yüksek gözüken cevaplar
verilmiştir. Yaş itibariye henüz bağımlı dönemde olması herhangi bir problem
oluşturmamaktadır.
Hikâye 2
1- “Emre isminde küçük bir çocuk, babasının masasının üzerinde
unuttuğu dolma kalemi ile oynamaya başlar. O sırada da masa örtüsünü küçük bir
damla mürekkeple lekeler.”
2- “Can isminde başka bir çocuk, babasının masanın üzerinde bıraktığı dolma kalemin bittiğini görür. Babasına yardımcı olmak için kaleme mürekkep doldurmak isterken, mürekkep şişesine eli çarpar, masa örtüsü üzerinde kocaman bir leke oluşur.”
2- “Can isminde başka bir çocuk, babasının masanın üzerinde bıraktığı dolma kalemin bittiğini görür. Babasına yardımcı olmak için kaleme mürekkep doldurmak isterken, mürekkep şişesine eli çarpar, masa örtüsü üzerinde kocaman bir leke oluşur.”
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir ceza verilmeli?
2
- Can daha suçludur, çünkü bütün şişeyi
(mürekkebi) dökmüştür.
Her
iki çocuğa da ceza vermeyelim.
Niyet okumaması yapılamamış sadece
sonuç odaklı ve maddiyat unsuru daha yüksek gözüken cevaplar verilmiştir. Yaş
itibariye henüz bağımlı dönemde olması herhangi bir problem oluşturmamaktadır.
Hikâye
3
1- “Ali çok fakir ve küçük olan bir arkadaşı ile karşılaşır. Bu arkadaşı ona evde yiyecek bir şey olmadığı için o gün hiçbir şey yemediğini söyler. Sonra Ali bir fırına girer, parası yoktur ve fırıncının arkasını dönmesini bekler, bir ekmek çalarak kaçar. Ekmeği arkadaşına verir.”
1- “Ali çok fakir ve küçük olan bir arkadaşı ile karşılaşır. Bu arkadaşı ona evde yiyecek bir şey olmadığı için o gün hiçbir şey yemediğini söyler. Sonra Ali bir fırına girer, parası yoktur ve fırıncının arkasını dönmesini bekler, bir ekmek çalarak kaçar. Ekmeği arkadaşına verir.”
2- “Ayşe dükkâna girer, tezgâhın üzerinde
çok güzel bir kurdele görür ve kurdelenin elbisesinin üzerinde çok güzel
duracağını düşünür. Böylece dükkân sahibesi arkasını dönünce onu alarak kaçar.
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir
ceza verilmeli?
3
- Ali daha suçludur, çünkü ekmek daha
palıdır.
Her
ikisine de ceza verilmeli,
Ali
odasından 1 ay boyunca hiç çıkmasın, Ayşe ise odasından 1 gün boyunca hiç
çıkmasın.
Niyet okumaması yapılamamış
sadece sonuç odaklı ve maddiyat unsuru daha yüksek gözüken cevaplar
verilmiştir. Verilen cezalar ise yapılan işin sonucuna göre verilmesi gereken
büyüklükte olmaması da, henüz ahlaki olarak muhakeme ve kavrama durumunun
gelişmediğini göstermektedir. Yaş itibariye henüz bağımlı dönemde olması herhangi
bir problem oluşturmamaktadır.
Genel Değerlendirme:
8 yaşında bulunan denek’imiz yaş
itibariyle Piaget’in kuramında da bahsettiği yaş aralığı çerçevesinde henüz
bağımlı dönemde bulunmaktadır. Niyet okuması yapılamamıştır. Sadece sonuç ve
maddi odaklı değerlendirilmektedir. İlk iki olayda ise herhangi bir ceza
verilmemsinin nedeni kendisiyle etkileşim kurarak, yetiştiği çevre ve aile
ortamında genel itibariyle cezalandırılmamış olabileceği için burada da ceza
vermemeyi tercih etme ihtimali yüksektir. Yoksa burada herhangi bir muhakeme
edip ona göre yapılan işe göre bir değerlendirme söz konusu değildir.
7 ) - Kız – 11 Yaşında – 5. Sınıf
Hikâye 1
1- “Ali, odasında iken annesi onu yemeğe çağırır, fakat Ali
annesinin çağırdığı odadan içeri girerken kapının arkasındaki sandalyede içinde
on beş bardak bulunan tepsiyi devirir ve bardaklar kırılır.”
2- “Mehmet, annesi evde yokken kavanozdan şeker almak ister ve rafa uzanır ancak kavanozu yere düşürür ve kırılır”.
2- “Mehmet, annesi evde yokken kavanozdan şeker almak ister ve rafa uzanır ancak kavanozu yere düşürür ve kırılır”.
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir ceza verilmeli?
1
- Mehmet daha suçludur, çünkü bilerek
yapıyor, Cezaya gerek yok.
11 yaşındaki denek’imiz özerk dönemin
bütün vasıflarını üzerinde taşımaktadır. Niyet okuması yapılmış ve olayların
genel itibariyle değerlendirilmesi yapılarak cezaya gerek olup olmadığı tespit
edilerek ona göre cevap verilmiştir.
Hikâye 2
1- “Emre isminde küçük bir çocuk, babasının masasının üzerinde
unuttuğu dolma kalemi ile oynamaya başlar. O sırada da masa örtüsünü küçük bir
damla mürekkeple lekeler.”
2- “Can isminde başka bir çocuk, babasının masanın üzerinde bıraktığı dolma kalemin bittiğini görür. Babasına yardımcı olmak için kaleme mürekkep doldurmak isterken, mürekkep şişesine eli çarpar, masa örtüsü üzerinde kocaman bir leke oluşur.”
2- “Can isminde başka bir çocuk, babasının masanın üzerinde bıraktığı dolma kalemin bittiğini görür. Babasına yardımcı olmak için kaleme mürekkep doldurmak isterken, mürekkep şişesine eli çarpar, masa örtüsü üzerinde kocaman bir leke oluşur.”
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir ceza verilmeli?
2
- Emre de suçludur çünkü yaramazlık
yapmıştır, Can ise iyilik yapmak istemiştir. Cezaya gerek yok
11 yaşındaki denek’imiz özerk
dönemin bütün vasıflarını üzerinde taşımaktadır. Niyet okuması yapılmış ve
olayların genel itibariyle değerlendirilmesi yapılarak cezaya gerek olup
olmadığı tespit edilerek ona göre cevap verilmiştir.
Hikâye
3
1- “Ali çok fakir ve küçük olan bir arkadaşı ile karşılaşır. Bu arkadaşı ona evde yiyecek bir şey olmadığı için o gün hiçbir şey yemediğini söyler. Sonra Ali bir fırına girer, parası yoktur ve fırıncının arkasını dönmesini bekler, bir ekmek çalarak kaçar. Ekmeği arkadaşına verir.”
1- “Ali çok fakir ve küçük olan bir arkadaşı ile karşılaşır. Bu arkadaşı ona evde yiyecek bir şey olmadığı için o gün hiçbir şey yemediğini söyler. Sonra Ali bir fırına girer, parası yoktur ve fırıncının arkasını dönmesini bekler, bir ekmek çalarak kaçar. Ekmeği arkadaşına verir.”
2- “Ayşe dükkâna girer, tezgâhın üzerinde
çok güzel bir kurdele görür ve kurdelenin elbisesinin üzerinde çok güzel
duracağını düşünür. Böylece dükkân sahibesi arkasını dönünce onu alarak kaçar.
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir
ceza verilmeli?
3
- Ayşe daha suçludur, çünkü kendisini
düşünüyor, Ayşe’ye ceza verilmelidir; 1 ay boyunca elbise almama cezası
verilmeli.
Burada da 11 yaşındaki denek’imiz
özerk dönemin bütün vasıflarını üzerinde taşımaktadır. Niyet okuması yapılmış
ve olayların genel itibariyle değerlendirilmesi yapılarak cezaya gerek olup
olmadığı tespit edilerek ona göre cevap verilmiştir.
Genel
Değerlendirme:
Denek’imiz burada özerk dönemde
olduğunu hem olaylarda niyet okuması hem de muhakeme yeteneğini kullanarak
göstermiştir. Piaget’in kuramına göre yaş itibariyle özerk döneme geçebilmesi
gereken yaşta bulunmaktadır.
8 ) - Kız - 9
Yaşında - 3. Sınıf
Hikâye 1
1- “Ali, odasında iken annesi onu yemeğe çağırır, fakat Ali
annesinin çağırdığı odadan içeri girerken kapının arkasındaki sandalyede içinde
on beş bardak bulunan tepsiyi devirir ve bardaklar kırılır.”
2- “Mehmet, annesi evde yokken kavanozdan şeker almak ister ve rafa uzanır ancak kavanozu yere düşürür ve kırılır”.
2- “Mehmet, annesi evde yokken kavanozdan şeker almak ister ve rafa uzanır ancak kavanozu yere düşürür ve kırılır”.
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir ceza verilmeli?
1
- Mehmet daha suçludur, çünkü bilerek
yapıyor, ceza olarak 1 hafta boyunca şeker yemesin.
Denek’imiz özerk döneme geçtiğini
gösteren cevaplar vermektedir. Niyet okuması yapılmış ve olayların genel
itibariyle değerlendirilmesi yapılarak cezalar ona göre verilmiştir.
Hikâye 2
1- “Emre isminde küçük bir çocuk, babasının masasının üzerinde
unuttuğu dolma kalemi ile oynamaya başlar. O sırada da masa örtüsünü küçük bir
damla mürekkeple lekeler.”
2- “Can isminde başka bir çocuk, babasının masanın üzerinde bıraktığı dolma kalemin bittiğini görür. Babasına yardımcı olmak için kaleme mürekkep doldurmak isterken, mürekkep şişesine eli çarpar, masa örtüsü üzerinde kocaman bir leke oluşur.”
2- “Can isminde başka bir çocuk, babasının masanın üzerinde bıraktığı dolma kalemin bittiğini görür. Babasına yardımcı olmak için kaleme mürekkep doldurmak isterken, mürekkep şişesine eli çarpar, masa örtüsü üzerinde kocaman bir leke oluşur.”
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir ceza verilmeli?
2
- Emre daha suçludur, çünkü oyun
oynarken yapmıştır; ceza vermeye gerek yok,
Denek’imiz özerk döneme geçtiğini
gösteren cevaplar vermektedir. Niyet okuması yapılmış ve olayların genel
itibariyle değerlendirilmesi yapılarak cezalar ona göre verilmiştir.
Hikâye
3
1- “Ali çok fakir ve küçük olan bir arkadaşı ile karşılaşır. Bu arkadaşı ona evde yiyecek bir şey olmadığı için o gün hiçbir şey yemediğini söyler. Sonra Ali bir fırına girer, parası yoktur ve fırıncının arkasını dönmesini bekler, bir ekmek çalarak kaçar. Ekmeği arkadaşına verir.”
1- “Ali çok fakir ve küçük olan bir arkadaşı ile karşılaşır. Bu arkadaşı ona evde yiyecek bir şey olmadığı için o gün hiçbir şey yemediğini söyler. Sonra Ali bir fırına girer, parası yoktur ve fırıncının arkasını dönmesini bekler, bir ekmek çalarak kaçar. Ekmeği arkadaşına verir.”
2- “Ayşe dükkâna girer, tezgâhın üzerinde
çok güzel bir kurdele görür ve kurdelenin elbisesinin üzerinde çok güzel
duracağını düşünür. Böylece dükkân sahibesi arkasını dönünce onu alarak kaçar.
Soru 1: Hangi çocuk daha suçludur? Hangi çocuk daha yaramazdır? Neden?
Soru 2: Sence ceza verilmeli mi? Nasıl bir
ceza verilmeli?
3
- Ayşe daha suçludur, çünkü kendini
düşünüyor; ceza olarak Ayşe 3 gün dışarı çıkmasın.
Burada da denek’imiz özerk döneme
geçtiğini gösteren cevaplar vermiştir. Niyet okuması yapılmış ve olayların
genel itibariyle değerlendirilmesi yapılarak cezalar ona göre verilmiştir.
Genel
Değerlendirme:
Deneğimiz yaş itibariyle
Piaget’in kuramına göre bağımlı dönemde olması gerekirken, özerk dönemde
olduğunu vermiş olduğu cevaplar ile göstermiştir. Bu durum aslında Ahlaki
gelişim düzeyinin yaşla olan bağlantısının kesin çizgiler ile çizilemeyeceğini
göstermiştir.
Çalışma Raporu
Çalışma
sonucunda göstermiştir ki, Piaget’in öne sürmüş olduğu ahlaki gelişim
sürecindeki devreler günümüzde de benzerlikler göstermiştir. Fakat Piaget’in
öne sürdüğü kuramın dışında da çocukların erken ve ya daha geç ahlaki gelişim
gösterebildikleri bu kısıtlı deneyde gözlemlenmiştir. Bu da ahlaki gelişim
sürecinde çocukların yaşadığı çevre, aile ve toplumsal ilişkiler, yazılı ve
görsel medya araçları ile internet’inde buna etki ettiğini göstermiştir. Bu
sebeple Piaget’in zamanında neredeyse birçoğu olmayan ve olanlarının da
etkisinin bugünkü kadar geniş çevrede değerlendirilme imkânı olmayan bu
araçların etkisi günümüzde çok fazla oluğu için Piaget’in kuramının bu
çerçevenin de eklenerek yeniden değerlendirilmesi ve geliştirilmesi
gerekmektedir.
Deneyler ile çalışma yapılırken ev ortamında ya da
dışarıda yapılan görüşmelerde, ya da yaş itibariyle henüz 8 yaşın altında olan
bireylerle görüşülürken bariz farklılıklar gözlemlenmiştir. Özellikle yaşı
küçük çocuklarda aktarıla hikâyeler direkt olarak yer etmediği gözlemlenmiş bu
yüzden onların seviyesine ve anlama idraklerine göre hikâyeler tekrar tekrar ve
özetlenerek aktarılmıştır. 9 yaşın üzerinde ki deneklerde ise böyle bir sorunla
karşılaşılmamıştır. Bu yüzden seçilen kitlenin yaşı; olayları aktarabilmek ve ardından
istenen cevaplar ve nedenleri ısrarla takip edildiğinde sağlıklı yanıtlar
alabilmek için önemlidir.
Ev ortamı ya da dışarıda yapılan görüşmeler ise
kendi içlerinde gene ikiye ayrılmaktadır. Ev ortamında ki görüşmelerde
özellikle yaş aralığı daha düşük çocuklarda dikkat dağıtıcı herhangi bir nesne
ya da olay anketi zorlaştırmaktadır. Bu yüzden sakin ve çocukların dikkatinin
dağılmayacağı yerler seçmek önemlidir. Dışarıda ise dikkat dağıtıcı nesne ve
olaylar daha fazla olduğu için mümkün mertebe daha sakin yerlerin seçilmesi
anketin sağlıklı yürütülebilmesi için önem arz etmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder