Katsayı farkının kaldırılması ile eğitimde 4+4+4 modeline geçilmesinden sonra İmam Hatip Liseleri için yeni bir dönem başladı. 28 Şubat sonrasını başlangıç kabul ederek İmam Hatiplerin durumunu Hukuk, Fizik ve Nitelik olarak üç aşamada tahlil edebiliriz.
ÜÇ AŞAMA: HUKUK, FİZİK, NİTELİK
28 Şubat sonrasından başlamak üzere geride kalan 10–15 yıl, İmam Hatipler için hak arama ve haksızlığı önleme çabalarıyla geçti. Sonuçta üç konudaki yanlış uygulamadan vazgeçilmiş oldu. Bunları, İmam Hatip Lisesi mezunlarına üniversite sınavında uygulanan düşük katsayı, okullardaki başörtüsü yasağı, İmam Hatiplerin orta kısımlarının kapatılması olarak sayabiliriz. Üç sorunu bir çırpıda yazdığıma bakmayın, söz konusu haksızlıkların her biri dev sorunlara sebep oldu ve bir kuşağın yetenekleri, hakları, fırsatları çarçur edildi. Bu, 10–15 yıllık çalışmaları içeren dönemi ‘hukuk’ aşaması olarak tanımlıyorum.
Üç sorunun giderilmesiyle birlikte İmam Hatipliler için fiziken çoğalma aşaması başladı. Fiziken çoğalmayı, İmam Hatip Ortaokullarının açılması, İmam Hatip Liselerinin sayısının arttırılması, yeni yurtlar ve dersliklerin açılması gibi öğrencinin sayıca çoğaltılmasını hedefleyen çalışmalar olarak düşünebiliriz. Bu aşama birkaç yıl daha sürecektir. Çünkü 28 Şubat ve sonrasında okulların sayısı ciddi oranda azalmıştı.
Önümüzdeki yıllarda İmam Hatipler için üçüncü aşama başlayacaktır. Bu aşamayı “nitelik arttırma dönemi” şeklinde tanımlayabiliriz. Fiziken çoğalma ve nitelik arttırma aşamaları, bir ölçüde, iç içe gerçekleşecektir. İmam Hatiplilere hizmet eden sivil ve resmi kurumların çalışmalarına baktığımızda, fiziken çoğalmanın şu anda daha fazla önemsendiğini söyleyebiliriz. Doksan-yüz kontenjanı olan bir okula beş yüz öğrenci kayıt için başvuruyorsa yeni okul, derslik ve yurtların açılmasına dönük çabaların doğal zorunluluk olduğunu kabul etmeliyiz.
1970’lerde, 1980’lerde olduğu gibi hayırseverler, mezun dernekleri, sivil toplum kuruluşları, halk ve velilerin sürecin içinde olması fiziki çoğalmayı kolaylaştırmaktadır. Bu durum, sadece İmam Hatipler için değil tüm eğitim sistemimiz adına sevindiricidir. Çünkü halkımız eğitimi devletin sorumluluğu olmanın ötesinde millet işi olarak görmektedir.
NİTELİK ARTIRMA DÖNEMİ NİÇİN ÖNEMLİ?
İmam Hatip Liselerinde ‘nitelik arttırma dönemi’ üç gerekçeyle önemlidir. İlk gerekçe, 28 Şubat sürecinin sebep olduğu kayıpları telafi edecek olması. İkinci gerekçe, halk dindarlığının şekillenmesinde İmam Hatip mezunlarının güçlü pay sahibi olması. Üçüncü gerekçe ise İmam Hatiplerin bazı ülkeler için model okul olması. Üç gerekçeyi detaylandıralım.
1) 28 Şubat Sonuçlarının Telafisi Açısından: 28 Şubat süreci İmam Hatip Liselerini sadece sayı olarak azaltmadı aynı zamanda nitelik olarak gerilemesine sebep oldu. İmam Hatip camiası üzerine uygulanan baskılar, orta kısımlarının kapatılması, dini grupların öğrencilere yönelik çalışmalarını azaltması, üniversite tercihlerinin bazı bölümlerle sınırlandırılması, okulların ruhuna muhalif öğretmenlerin atanması, sosyal-kültürel faaliyetlerin azalması gibi pek çok etken İmam Hatip Liselerinde nitelik sorunu doğurdu. İmam Hatiplerin sayı olarak çoğalması, nitelik kayıplarının bir kısmını telafi edecek şartları sağlayacak olsa da, keyfiyet arttırmaya dönük yapılacak çalışmalar önemlidir, hayatidir.